24 Şubat 2012 Cuma

Araştırma Yöntem ve Teknikleri - Tez İncelemesi

Hazırlayan: Derya TUNÇ







                                                                 T.C
TÜRKİYE VE ORTA DOĞUAMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ EĞİTİM YÜKSEK LİSANS PROGRAMI





ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TEZ İNCELEME ÖDEVİ




Hazırlayan
DERYA TUNÇ







Öğretim üyesi
TEVFİK  ERDEM




Ankara
Ekim2011












1.BÖLÜM:Tezin şekil olarak incelenmesi

ÜNİVERSİTE:Çukurova Üniversitesi 

ENSTİTÜ: Sosyal Bilimler Enstitüsü

ANABİLİM DALI: Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı

TEZİN ADI   :İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin   empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi

YAZAN: Elife Rehber

DANIŞMAN:            Yrd. Doç. Dr. Meral ATICI 
                       
TARİH:Adana/2007
                                          :
TEZ İÇERİĞİ ve BÖLÜMLER

Tez 6 bölümden oluşmuştur

-Önsöz ve İçindekiler  ;tablolar ve şekiller listesi :14  sayfa

 1. Bölüm : 5 sayfa
1.1Problem ve alt problemler
1.2Tezin amaç
1.3Sayıltılar
1.4Sınırlılıklar
1.5tanımlar
1.6Araştırmanın önemi
-2. Bölüm : 20 sayfa
 2.1Kuramsal Açıklama ve araştırmalar
-3. Bölüm:  6 sayfa
 3.1Yöntem
 3.2Evren ve örneklem
  3.3veri toplama araçları
 -3.4Verilerin analizi
-4. Bölüm: 16 sayfa
 4.Bulgular
  4.1-Empatik Eğilim  Düzeyine  Göre  Çatışma  Çözme  Davranışına  İlişkin  Bulgular…
 4.2.Empatik Eğilim  Düzeylerinin  Bazı  Değişkenler  Açısından  İncelenmesine  İlişkin Bulgular
 4.3 -.Çatışma Çözme Davranışına İlişkin Bulgular
 -4.4.Görüşme Analizine İlişkin Bulgular
5. Bölüm: 7 sayfa
*Tartışma ve yorum
6: Bölüm : Sonuç ve öneriler 1sayfa
6.1Sonuçlar
6.2Öneriler
6.3Gelecekteki araştırmalara  ilişkin öneriler
son olarak kaynakça  ekler  ve özgeçmiş:32sayfa

2.Bölüm:Tezin içerik yönünden incelemesi

1.1PROBLEM CÜMLESİ?
    
       İlköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin empatik eğilim  düzeylerine  göre  çatışma çözme davranışları  arasında  fark  var mıdır?

1.2ARAŞTIRMANIN AMACI
    
       Bu  araştırmanın  temel  amacı,  ilköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  empatik eğilim  düzeylerine  göre  çatışma  çözme  davranışlarında  fark  olup  olmadığını incelemektir.    Ayrıca  araştırmada, öğrencilerin  empatik eğilim  düzeyleri  ile  çatışma çözme  davranışlarında  etkili  olduğu  düşünülen  cinsiyet, sınıf  düzeyi  ve öğrencinin sosyo-ekonomik durumu gibi değişkenler açısından da farklılıklar ele alınacaktır.

ALT AMAÇLAR:

1.  Empatik eğilim  düzeyi  düşük  ve  yüksek  olan  ilköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  Çatışma  Çözme  Davranışı  Saldırganlık  Alt  Ölçeği  puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?
 2.  Empatik eğilim  düzeyi  düşük  ve  yüksek  olan  ilköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  Çatışma  Çözme  Davranışı  Problem  Çözme  Alt  Ölçeği   puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?
3.  Araştırmaya  katılan  alt,  orta  ve  üst  sosyo-ekonomik  düzeye  sahip öğrencilerin empatik eğilim düzeyleri arasında anlamlı bir fark var mıdır?
4.  Öğrencilerin  cinsiyet  ve  bulundukları sınıf  düzeyine  göre  empatik eğilim düzeyleri arasında anlamlı bir fark var mıdır?
5.  Araştırmaya  katılan  alt,  orta  ve  üst  sosyo-ekonomik  düzeye  sahip öğrencilerin Çatışma  Çözme  Davranışı  Saldırganlık  Alt  Ölçeği  puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?
6.  Araştırmaya  katılan  alt,  orta  ve  üst  sosyo-ekonomik  düzeye  sahip öğrencilerin Çatışma Çözme Davranışı Problem Çözme Alt Ölçeği puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?

7.  Öğrencilerin bulundukları sınıf düzeyi ve cinsiyetlerine göre Çatışma Çözme Davranışı  Saldırganlık  Alt  Ölçeği  puanları  arasında  anlamlı  bir  fark  var mıdır?
8.  Araştırmaya katılan öğrencilerin  bulundukları sınıf düzeyi  ve cinsiyetlerine göre Çatışma Çözme Davranışı Problem Çözme Alt Ölçeği puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?
9.  Öğrencilerin  empati  ve  çatışma  çözme,  empati  kurma  ve  çatışma  çözme konusunda  kendilerini  nasıl  gördükleri  ile  empati  ve  çatışma  çözme arasındaki ilişki hakkındaki görüşleri nelerdir?
1.3SAYILTILAR
     
          Araştırmada kullanılan veri  toplama araçlarının  ilgili olduğu özellikleri ölçtüğü ve öğrencilerin içten yanıt verdikleri düşünülmektedir.
1.4SINIRLILIKLAR

1.Araştırma  bulguları Nevşehir  İl merkezinde  bulunan  ilköğretim  ikinci  kademe
öğrencilerine ve benzer nitelikteki öğrencilere genellenebilir.

2.Empatik eğilim düzeyleri ve çatışma çözme davranış düzeyleri kullanılan ölçme araçlarının ölçtüğü kapsam ile sınırlıdır.

1.5TANIMLAR
     
          İletişim empati,çatışma ve çatışma çözme tanımlanmıştır



1.6ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ
    
           Ülkemizde  bu  konu  ile  yapılan  araştırmaların  sayısının oldukça  az  olduğu görülmüştür.  Özellikle  kişilerarası  ilişkilerin  biçimlenmeye  başladığı  ergenlik döneminde  empati  ve  çatışma  çözme  arasındaki  ilişkinin  ortaya çıkması  açısından  bu araştırmaya  ihtiyaç  duyulmuştur. araştırmanın sonuçlarına göre  ilköğretimde uygulanan rehberlik programlarında empati ve  çatışma  çözme  becerisi eğitimlerine  daha  çok  yer  verilebilir.  Çatışma  çözme yöntemleri  arasında  empatinin  önemi  daha  ön  plana çıkarılabilir.  Bu  yaş  grubundaki öğrencilerin  çatışma  çözme  davranışlarının  empatik eğilim  düzeylerine  göre  nasıl  bir farklılık  gösterdiğinin  belirlenmesi, öğrencilerin  çatışmalarını  yapıcı  bir  biçimde çözmek için ne gibi uygulamaların yapılabileceğini belirlemek açısından önemlidir. 
3.BÖLÜM

3.1YÖNTEM
       
          Bu  araştırma,  ilköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  çatışma  çözme davranışlarını  empatik eğilim  düzeylerine  göre  inceleyen  betimsel  bir  çalışmadır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır bir başka deyişle üçgenleme  yöntemi  kullanılmıştır.  Üçgenleme  aynı  konunun  incelenmesinde  çeşitli araştırma yöntemlerinin birlikte kullanılması anlamına gelmektedir. Dört tür üçgenleme vardır.  Bunlar,  veri  üçgenlemesi,  araştırmacı  üçgenlemesi,  kuram  üçgenlemesi  ve yöntem üçgenlemesidir (Denzin, 1994). Bu araştırmada  hem sayısal veriler elde edilen nicel araştırma yöntemi hem de nitel veriler elde edilen görüşmeler birlikte kullanılarak yöntem  üçgenlemesi  yapılmıştır. 



3.2EVREN- ÖRNEKLEM 

          Araştırmanın  evrenini  2005-2006 eğitim-öğretim yılında  Nevşehir  İli’nde bulunan  ve  ilköğretim  okullarına  devam  eden  ikinci  kademe öğrencileri
oluşturmaktadır. Nevşehir  İli’ndeki  okullar  bulundukları mahallelerin  sosyo-ekonomik durumuna  göre sınıflandırılmıştır.  Bu  okullar  arasından  kolay  ulaşılabilir  örneklem seçme  yoluna  göre  sosyo-ekonomik  düzeyi  farklı  toplam  5  ilköğretim  okulu belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, beş  ilköğretim okulunun 6, 7 ve 8. sınıflarına devam  eden  376 kız  ve  379  erkek  toplam  755 öğrenci  oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 218’i üst; 230’u orta ve 307’si ise alt sosyo-ekonomik düzeydedir.
          Ayrıca  “Empati Ve Çatışma Çözme Hakkındaki Düşüncelere Yönelik Görüşme Formu” uygulanmak  üzere  araştırmacının  görev  yaptığı  okuldaki  öğrencilerden görüşmeyi kabul eden 20 kız, 20 erkek toplam 40 öğrenci ile çalışılmıştır.


3.3VERİ TOPLAMA ARAÇLARI

         Araştırmada, öğrencilerin  empatik eğilim  düzeylerini  ölçmek  için  Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Eğilim Ölçeği” (Bakınız, Ek 1), çatışma çözme davranışlarını  ölçmek  amacıyla  da  Koruklu  (1998)  tarafından  geliştirilen  “Çatışma Çözme Davranışı Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır Ayrıca öğrencilerin empati  ve  çatışma  çözme  hakkındaki  görüşlerini öğrenmek  amacıyla  araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır Testlerin güvenirliğini ölçmek için ise 10gün arayla test iki defa uygulanmıştır.Test-tekrar  test  uygulamalarının  sonuçlarına  göre, her bir testin güvenirlik katsayılarını,ölçeğin iç tutarlılık katsayılarını hesaplanmıştır
         Empati  Ve  Çatışma  Çözme  Hakkındaki  Düşüncelere  Yönelik  Görüşme Formu araştırmacı  tarafından hazırlanmıştır.7  sorudan  oluşmaktadır.  Görüşme  formunda öğrencilerin  empati  ve  çatışma  çözme, kendilerini empati kurma ve çatışma çözme konularında nasıl buldukları  ile empati ve çatışma çözme arasındaki  ilişkiye yönelik sorular yer almaktadır.  Hazırlanan formdaki sorular  tez  danışmanı  tarafından  kontrol  edilmiş  olup,  5 öğrenci  ile  pilot  uygulama yapılmıştır. Pilot uygulama sonucunda bir soru çıkarılmıştır.

3.4VERİLERİN ANALİZİ

         Uygulamalardan  sonra  empatik eğilim  ve  çatışma  çözme  davranışını belirleme ölçeklerinden elde edilen  veriler  bilgisayar ortamında ve SPSS  (Nie, 1975) istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşmeler niteliksel araştırma yöntemlerine uygun olarak araştırmacı tarafından analiz edilmiştir.
       Verilerin analizinde önem düzeyi .05 olarak belirlenmiştir. Ortalamalar arasında fark  olup  olmadığı  t  testi  ile sınanmıştır.  Saptanan  değişkenlerde  varyans  analizinin sonuçlarının anlamlı çıkması durumunda, hangi gruplar arasında anlamlı fark olduğunu belirlemek için Scheffe Çoklu Karşılaştırma Testi kullanılmıştır.
Görüşmelerden  elde  edilen  nitel  verilerin  analizinde  içerik  analizi  yöntemi kullanılmıştır.  Öncelikle  verilerde  kodlama işlemi  yapılmıştır.  Bu işlem  için  veriler
birkaç  kez  okunmuş  ve  kodlamalar  yapılmıştır.  Kodlama aşamasından  sonra  ortaya çıkan kavram ve temaların sunumunda tablolar kullanılmıştır.

4.BÖLÜM VE 5.BÖLÜM

BULGULAR TARTIŞMA VE YORUM
     
       Araştırmacı burda 24 tane tablo ve bu tabloları yorumlayarak empatik eğilim  düzeyleri  yüksek  ve  düşük  olan öğrencilerin  çatışma çözme  davranışına ilişkin saldırganlık ,problem  çözme  alt  boyutuna ilişkin bulgular;sosyo-ekonomik ,sınıf  düzeyleri  ve  cinsiyetlerine  göre  empatik eğilim düzeyleri hakkında bulgular elde etmiş ve yorumlamıştır
       Ayrıca görüşme analizine ilşkin empati,empatik kişilerin özellikleri,çatışma çözme yöntemlerine ilişkin görüşleri ve frekanslarını tablolaştırarak yorumlamıştır.
       Her bulguyla birlikte  literatürdeki diğer araştırmalar ve açıklamalardan da bahsederek yorumunu zenginleştirmiştir.
       Örneğin
Bulgu: Kız ve erkek öğrencilerin Empatik Eğilim Ölçeği puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
Yorum:Kız öğrencilerin  daha  empatik  olmaları,  annelerini  model  almaları  ile açıklanabilir. Çünkü araştırmalara göre annelerin  empatik eğilim düzeyi  babalara göre daha  yüksek çıkmıştır.  Ceyhan  (1993) Ayrıca Türk toplumunda kız çocuklarının yetiştirilme tarzının da kız öğrencilerin daha empatik olmasında önemli bir rolü  olduğu  söylenebilir. Kız  çocukları  erkeklere  göre  daha  uyumlu  ve  daha  anlayışlı olma konusunda çevre tarafından yönlendirilmektedir. Bu  ise kızların empati kurmasını kolaylaştırıcı  nedenler  arasında  sayılabilir.  Erkek  çocukların  empatik eğilimlerinin düşük  olması  ise  yine  yetiştirilme  tarzı  nedeniyle  erkeklerin  duygularını  rahat  ifade edememesiyle açıklanabilir.
Bazı bulduğu sonuçlar araştırmalarla parelellik gösterirken çok azı da farklı çıkmıştır
       Bulgu:Öğrencilerin  sosyo-ekonomik düzeylerine göre empatik eğilim düzeyine ilişkin anlamlı bir fark bulunamamıştır. 
       Bununla  birlikte  sosyo-ekonomik  düzeye  göre  empatik eğilimin farklılaşabileceğini  ortaya  koyan  araştırmalarda  vardır.  Örneğin,   Madsen  (1971)  ve DePalma  (1974), orta sosyal sınıftan olan çocukların, alt sosyal sınıftakilere göre daha fazla empatik davrandıklarını bulmuşlardır (Akt; Dökmen,1987).   Kalliopuska (1984), farklı sosyal sınıftaki annelerin empati kurma becerileri arasında  fark bulamazken, orta sınıftan gelen babaların diğerlerine oranla daha fazla empatik beceriye sahip olduklarını ve alt sosyal sınıftan olan çocukların üst sosyal sınıfa göre daha fazla empatik davranma eğilimine sahip olduğunu bulmuştur (Akt; Dökmen,1987). 


6.BÖLÜM

6.1SONUÇLAR
     
        İlköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  empatik eğilim  düzeylerine  göre çatışma çözme davranışlarının  incelendiği bu araştırmada empatik eğilim düzeyi düşük  olan öğrencilerin  saldırganlık  düzeyleri,  empatik eğilim  düzeyi  yüksek  olan öğrencilerin ise problem çözme düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. 
Empatik eğilim  ve çatışma çözme alt  boyutlarından  saldırganlık  ve problem çözme açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha  yüksek empatik eğilim  düzeyine  ve  daha  yüksek  problem  çözme  düzeyine  sahip  oldukları  ortaya çıkmıştır.  Erkek öğrencilerin kız öğrencilere  oranla  çatışma  çözme  davranışı saldırganlık  alt  boyutu  daha  yüksek çıkmıştır.
        Görüşmelerde  de  erkek öğrenciler genellikle çatışma çözmeyi kavgaları, küslükleri bitirme olarak ifade etmişlerdir. 
       Öğrencilerin  bulundukları sınıf  ve  sosyo ekonomik düzey açısından empatik eğilimde  ve  çatışma  çözmede  bir  farklılık  olmadığı  görülmüştür.  Sadece öğrencilerin bulundukları sosyo ekonomik düzey çatışma çözme davranışı saldırganlık alt boyutunda anlamlı fark yaratmaktadır

6.2ÖNERİLER
      
       İlköğretim  ikinci  kademe öğrencilerinin  çatışma  çözme  davranışı  ve  empati becerilerini  kazanmaları  için  okullarda  her sınıf  düzeyinde  psikolojik  danışmanlar tarafından sınıf ve grup rehberliği yapılabilir.  
       Ailelere verilecek eğitim ile öğrencilerin aile içinde de bu becerileri kazanmaları ve uygulamaları sağlanabilir. Bununla birlikte  ilköğretimde çalışan öğretmenlere de bu konularda seminerler ve eğitimler verilebilir. 
       Okullarda akran yardımcılığı eğitimi düzenlenip öğrencilerin çatışma çözme ve empati kurma konularında birbirlerine yardımcı olabilecekleri ve bir alt kademedekine koçluk yapabilecekleri bir sistem oluşturulabilir. 

6.3 GELECEKTEKİ ARAŞTIRMALARA İLİŞKİN ÖNERİLER
     
       Araştırmaya  katılan öğrenciler  arasından  örneklem  seçilerek  çatışma  çözme
empati  konularında eğitim  vermeyi  ve  bu eğitimin  etkilerini  incelemeyi  amaçlayandeneysel çalışmalar yapılabilir. 
       Araştırmada  kullanılan  ölçeklerden  farklı  olarak  ölçekler  geliştirilip  ve konuları  kapsayan  araştırmalarda  kullanılabilir.  Özellikle  empatik eğilim  konusun ergenlere uygulanabilecek ölçekler geliştirilebilir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ORMANCILIKTA LİYAKAT

  Bu yazı, Orman ve Av Dergisinin 2021 yılı 5. sayısında yayımlanmıştır; kaynak gösterilerek yararlanılabilir. Benlik saygısı, bireyin kendi...