24 Şubat 2012 Cuma

Araştırma Yöntem ve Teknikleri - Tez İncelemesi

Hazırlayan: Erdeniz EREN




TÜRKİYE VE ORTADOĞU AMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ
KAMU YÖNETİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI



ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TEZ İNCELEME ÖDEVİ


HAZIRLAYAN
ERDENİZ EREN


ÖĞRETİM ÜYESİ
DOÇ. DR. TEVFİK ERDEM



ANKARA
EKİM 2011

TEZİN BAŞLIĞI
İşletmelerde Kurum Kültürünün Oluşmasında Kurumiçi Halkla İlişkiler Uygulamalarının Rolü ve Etkisi

TEZİ HAZIRLAYAN
Handegül SUNGUR AKYAR

TEZİN YAYINLANDIĞI ÜNİVERSİTE/ENSTİTÜ/ANABİLİM DALI/BİLİM DALI
Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı

TEZ DANIŞMANI
Prof. Dr. Güngör ONAL

TEZİN YAYINLANMA YERİ VE TARİHİ
İstanbul, 2007

TEZ DÜZEYİ
Yüksek Lisans Tezi

TEZİN BÖLÜMLERİ

BİRİNCİ BÖLÜM
KURUM KÜLTÜRÜ (27 sayfa)
Birinci bölümde kurum kültürünün özellikleri, unsurları, boyutları, türleri, fonksiyonları ve kurum kültürüne ilişkin sınıflamalar ele alınarak, kurum kültürü kavramı derinlemesine incelenmiştir.

İKİNCİ BÖLÜM
HALKLA İLİŞKİLER (19 sayfa)

Çalışmanın ikinci bölümünde halkla ilişkiler kavramı incelenmiştir. Bu bölümde, halkla ilişkiler kavramının tarihsel gelişimi ve önemi, işletmelerde halkla ilişkiler ihtiyacını ortaya çıkaran nedenler, halkla ilişkiler departmanının kurum içindeki yeri, örgütlenmesi ve faaliyetleri irdelenmiştir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
KURUM KÜLTÜRÜNÜN OLUŞMASINDA KURUMİÇİ HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ ROLÜ VE ETKİSİ (28 sayfa)
Çalışmanın üçüncü bölümünde, işletmelerde kurum kültürünün oluşmasında, kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarının rolü ve etkisi ele alınmaya çalışılmıştır. Bu anlamda kurumiçi halkla ilişkiler kavramı ve kullandığı araçlar değerlendirilmiş, kurumsal iletişim kavramı incelenmiş ve kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarıyla ilişkili olup, kurum kültürünü etkileyen faktörler ele alınmıştır. Çalışmanın temelini oluşturan bu bölümde ayrıca; kurum kültürünün oluşturulmasında, kurumiçi halkla ilişkilerin kullandığı sosyalleşme ve dayanışma olgusu incelenmiş ve sembollerle kurum kültürünün oluşturulmasında, kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarının rolü değerlendirilmiştir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SAĞLIK SEKTÖRÜNDE KURUMSAL İLETİŞİM VE KURUMİÇİ HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARININ KURUM KÜLTÜRÜ ÜZERİNDEKİ ROLÜNÜ SAPTAMAYA YÖNELİK BİR ALAN ARAŞTIRMASI (51 sayfa)
Çalışmanın dördüncü bölümünde ilk üç bölümdeki teorik çalışmayı destekleyici ve tamamlayıcı nitelikte; Türkiye’de sağlık sektöründe faaliyet gösteren bir işletmede yürütülen kurumiçi halkla ilişkiler faaliyetlerinin, işletmenin kurum kültürü üzerindeki rolünü saptamaya yönelik bir alan araştırması yer almaktadır.

Giriş, Sonuç, Ek ve Kaynakça ile birlikte Tez toplam 135 sayfadır.

PROBLEM CÜMLESİ
Kurumiçi halkla ilişkiler uygulamaları aynı zamanda kurum kültürünün oluşması, gelişmesi ve hatta değişmesini sağlayabilir mi?
ARAŞTIRMANIN AMACI
Bu çalışmanın temel amacı, işletmelerde kurum kültürünün oluşum sürecinde kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarının rolünü incelemektir. Araştırma, Türkiye’de sağlık sektöründe faaliyet gösteren bir işletmede yürütülen kurumiçi halkla ilişkiler faaliyetlerinin, işletmenin kurum kültürü üzerindeki rolünü saptama amacı taşımaktadır.

ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ
Bu çalışma, kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarının çalışanlar ve kurum arasında güven ve iyi niyete dayalı ilişkiler geliştirmek suretiyle kurumda bütünlük yaratılmasını sağlayabileceğini göstererek işletmelerdeki halkla ilişkiler departmanlarının bu kültürel bütünlüğün yaratılmasında etkin bir rol üstlenmesine katkıda bulunabilir.

ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI
Bu araştırma 6 poliklinikteki toplam 180 çalışana dağıtılarak geri dönen 160 anketin sonuçlarıyla sınırlıdır.

ARAŞTIRMANIN EVRENİ VE ÖRNEKLEMİ
Araştırmanın uygulamalı kısmının evrenini Acıbadem Sağlık Grubu çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Acıbadem Sağlık Grubunun Soyak, Göz, Etiler, Beylikdüzü, Göktürk ve Bağdat polikliniği olmak üzere toplam 6 polikliniğinin çalışanları oluşturmaktadır.

VARSAYIM VE HİPOTEZLER
Araştırma boyunca test edilecek 3 varsayım belirlenmiştir. Bunlar:

1.      Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri, çalışanların kurumdaki görevlerine uyum göstermelerini sağlamaktadır.

H1= Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların görevlerine uyum göstermesi arasında anlamlı bir ilişki vardır.
H0= Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların görevlerine uyum göstermesi arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

2.      Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri, çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermelerini sağlamaktadır.

H1= Kuruma yeni katılan çalışanların kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermeleri arasında anlamlı bir ilişki vardır.
H0= Kuruma yeni katılan çalışanların kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermeleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

3.      Kurumun değer, amaç, inanç ve faaliyetleri gibi kültürel değerlerinin çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması, çalışanların kurum kültürünü benimsemelerini kolaylaştırmaktadır.

H1= Kurum kültürünün çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması ile çalışanların kurum kültürünü benimsemeleri arasında anlamlı bir ilişki vardır.
H0= Kurum kültürünün çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması ile çalışanların kurum kültürünü benimsemeleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

ARAŞTIRMANIN VERİ TOPLAMA TEKNİĞİ
Bu araştırmada anket yöntemi kullanılarak birincil veriler elde edilmiştir. Araştırma boyunca araştırmanın niteliğine en uygun bulunan Likert’in beşli ölçekleme tekniği kullanılmıştır.

ANKET SORULARI
Araştırmada kullanılan anket daha önce örgütiçi iletişim, iç halkla ilişkiler ve örgüt kültürü konusunda alan araştırmalarında kullanılan bir anket olup dört grup altında toplanan önermelerden oluşmaktadır. Bunlar kurumiçi iletişim akışına yönelik önermeler, örgüt kültürüne ilişkin önermeler, kurumiçi halkla ilişkiler uygulamalarına yönelik önermeler ve varsayımları test etmeye yönelik önermelerdir. Bunlara ek olarak ankete çalışanları tanımaya yönelik beş demografik soru eklenmiştir.

KURUMİÇİ İLETİŞİM AKIŞINA YÖNELİK SORULAR
Ankete yer alan ilk dokuz önerme çalışanların kurumiçi iletişim akışına yönelik algı ve tutumlarını ölçmeye yöneliktir.

KURUM KÜLTÜRÜNE YÖNELİK SORULAR
Ankette kurum kültürünün boyutlarını analiz etmeye yönelik olarak on önerme yer almaktadır. Bu önermelerden her biri sırasıyla üye kimliğini, bireysel insiyatifi, bütünleşme vurgusunu, insana odaklığı, yönü, kontrolü, risk toleransını, ödül kriterlerini, çatışma toleransını ve örgüt içindeki mitlerin ve hikayelerin varlığını saptamaya yöneliktir.

KURUMİÇİ HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK
SORULAR
Ankette yer alan dört önerme ise; örgüt içi halkla ilişkiler faaliyetleri hakkında bilgi edinmeye yöneliktir.

ÇALIŞANLARI TANIMAYA YÖNELİK DEMOGRAFİK SORULAR
Ankette son olarak yaş, cinsiyet, eğitim durumu, kurumda çalışma süresi ve toplam çalışma süresini içeren çalışanları tanımaya yönelik demografik sorular yer almıştır.

VARSAYIMLARI TEST ETMEYE YÖNELİK SORULAR
Çalışma boyunca geçerlilikleri test edilecek 3 varsayımla ilgili ankette beş önerme yer almaktadır.
ARAŞTIRMA İLE İLGİLİ ANALİZLER
Uygulama kapsamında çalışanların yanıtladığı anketlerin verileri bilgisayarda SPSS 11.5 kullanılarak ve istatistiki yöntemler uygulanarak yorumlanmıştır. Analizler SPSS paket programı kullanılarak 0,05 anlamlılık düzeyi kabul edilerek yapılmıştır.

VARSAYIMLARIN ANALİZİNE İLİŞKİN BULGULAR
Çalışma boyunca geçerlilikleri test edilen varsayımlarla ilişkili ankette beş önerme yeralmaktadır. Bu önermeler çalışmanın başında belirlenen varsayımları test etmeye yönelik olarak ankette yer almıştır. Önermeler arasındaki ilişki düzeyinin incelenmesinde Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.

Çalışmanın başında belirlenen 1. varsayım ve hipotezler aşağıdaki gibidir:

Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri, çalışanların kurumdaki görevlerine uyum göstermelerini sağlamaktadır.

H0= Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların görevlerine uyum göstermesi arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

H1= Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların görevlerine uyum göstermesi arasında anlamlı bir ilişki vardır.

Bu varsayımı test etmek için 24. ve 25. önerme arasındaki ilişkiye bakılmıştır.

24. Önerme: İşyerimize yeni katılan elemanlara örgütün değerleri, amaçları,
inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler hakkında bilgi verilir.

Bu önermeye çalışanların %75.6’sı katılıyorum/tamamen katılıyorum yanıtını işaretlerken; %19.4’ü kararsız olduğunu belirtmiş; %5’i ise katılmıyorum yanıtını vermiştir. Hiç katılmıyorum yanıtını veren olmamıştır.

25. Önerme: İşyerimize yeni katılan elemanlar görevlerine kısa sürede uyum
gösterirler.

Bu önermeye ise çalışanların %59.4’ü katılıyorum/tamamen katılıyorum yanıtını işaretlemiş; %34.4’ü gibi büyük bir kısmı kararsız olduğunu belirtmiş; %6.3’ü ise katılmıyorum/hiç katılmıyorum yanıtını vermiştir.

24. ve 25. önermenin arasındaki ilişki düzeyinin incelenmesi için Pearson Korelasyon katsayısı hesaplandığında bu değer 0.212 olarak elde edilmiş ve iki önerme arasında bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bu değer istatistiksel olarak 0.05 anlamlılık düzeyine göre anlamlı kabul edilmiştir. (0,007 p 0,05)

Buna göre kuruma yeni katılan çalışanlara kurumun değerleri, amaçları, inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler hakkında bilgi vermesi onların görevlerine kısa sürede uyum sağlamalarını kolaylaştırmaktadır.

Sonuç olarak H0 hipotezi reddedilir ve H1 hipotezi kabul edilir.

Çalışmanın başında belirlenen 2. varsayım ve hipotezler ise aşağıdaki gibidir:

Kuruma yeni katılan çalışanların, kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri, çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermelerini sağlamaktadır.

H0= Kuruma yeni katılan çalışanların kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermeleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur.

H1= Kuruma yeni katılan çalışanların kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla kurum hakkında bilgilendirilmeleri ile çalışanların kurumdaki iş arkadaşlarına uyum göstermeleri arasında anlamlı bir ilişki vardır.

Bu varsayımı test etmek için 24. ve 26. önerme arasındaki ilişkiye bakılmıştır.

26. Önerme: İşyerimize yeni katılan elemanlar diğer çalışma arkadaşlarına kısa
sürede uyum gösterirler.

Bu önermeye ise çalışanların %59.4’ü katılıyorum/tamamen katılıyorum yanıtını işaretlemiş; %32.5’i kararsız olduğunu belirtmiş; %8.2’si ise katılmıyorum/hiç katılmıyorum yanıtını vermiştir.

24. ve 26. önermenin arasındaki ilişki düzeyinin incelenmesi için Pearson Korelasyon katsayısı hesaplandığında bu değer 0.348 olarak elde edilmiş ve iki önerme arasında bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bu değer istatistiksel olarak 0.05 anlamlılık düzeyine göre anlamlı kabul edilmiştir. (0,000 p 0,05)

Buna göre kuruma yeni katılan çalışanlara kurumun değerleri, amaçları, inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler hakkında bilgi vermesi onların iş arkadaşlarına kısa sürede
uyum sağlamalarını kolaylaştırmaktadır.

Sonuç olarak H0 hipotezi reddedilir ve H1 hipotezi kabul edilir.

Çalışmanın başında belirlenen son varsayım ve hipotezler ise aşağıdaki gibidir:

Kurumun değer, amaç, inanç ve faaliyetleri gibi kültürel değerlerinin çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması, çalışanların kurum kültürünü benimsemelerini kolaylaştırmaktadır.

H0= Kurum kültürünün çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması ile
çalışanların kurum kültürünü benimsemeleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur.
H1= Kurum kültürünün çalışanlara kurumiçi halkla ilişkiler yoluyla aktarılması ile
çalışanların kurum kültürünü benimsemeleri arasında anlamlı bir ilişki vardır.

Bu varsayımı test etmek için 27. ve 28. önerme arasındaki ilişkiye bakılmıştır.

27. Önerme: İşyerimizdeki tüm çalışanlar zaman zaman örgütün değerleri,
amaçları, inançları ve faaliyetleri konusunda bilgilendirilirler.

Bu önermeye çalışanların %76.9’u katılıyorum/tamamen katılıyorum yanıtını işaretlerken; %18.8’i kararsız olduğunu belirtmiş; %4.4’ü ise katılmıyorum yanıtını vermiştir. Hiç katılmıyorum yanıtını veren olmamıştır.

28. Önerme: İşyerimin değerlerini, amaçlarını, inançlarını ve faaliyetlerini tümüyle benimsiyorum.

Bu önermeye ise çalışanların %73.2’si katılıyorum/tamamen katılıyorum yanıtını vermiş; %18.8’i kararsız olduğunu belirtmiş; %8.1’i ise katılmıyorum/hiç katılmıyorum yanıtını vermiştir.

27. ve 28. önermenin arasındaki ilişki düzeyinin incelenmesi için Pearson Korelasyon katsayısı hesaplandığında bu değer 0.422 olarak elde edilmiş ve iki önerme arasında bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Bu değer istatistiksel olarak 0.05 anlamlılık düzeyine göre anlamlı kabul edilmiştir.(0,000 p 0,05)

Buna göre kurumdaki tüm çalışanların zaman, zaman kurumun değerleri, amaçları, inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler konusunda bilgilendirilmesi çalışanların kurumun değerlerini, amaçlarını, inançlarını ve faaliyetlerini benimsemesini kolaylaştırmaktadır.

Sonuç olarak H0 hipotezi reddedilir ve H1 hipotezi kabul edilir.


ARAŞTIRMANIN SONUCU
Çalışmanın sonucunda araştırmanın temelini oluşturan varsayımların ve bu varsayımlardan hareketle oluşturulan hipotezlerin tümünün doğrulandığı görülmüştür. Buna göre yapılan araştırmada işletmeler için özet olarak şu sonuca varılmaktadır: İşletmelerde kurumiçi halkla ilişkiler çalışmalarıyla, kuruma yeni katılan çalışanlara, kurumun değerleri, amaçları, inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler hakkında bilgi verilmesi onların görevlerine ve iş arkadaşlarına kısa sürede uyum sağlamalarını kolaylaştırmaktadır. Ayrıca kurumdaki tüm çalışanların kurumiçi halkla ilişkiler faaliyetleriyle zaman, zaman kurumun değerleri, amaçları, inançları ve gerçekleştirdiği faaliyetler konusunda bilgilendirilmesi çalışanların kurumun değerlerini, amaçlarını, inançlarını ve faaliyetlerini benimsemesini kolaylaştırmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ORMANCILIKTA LİYAKAT

  Bu yazı, Orman ve Av Dergisinin 2021 yılı 5. sayısında yayımlanmıştır; kaynak gösterilerek yararlanılabilir. Benlik saygısı, bireyin kendi...