24 Şubat 2012 Cuma

Araştırma Yöntem ve Teknikleri - Tez İncelemesi

Hazırlayan: İlker ZİLAN







TÜRKİYE VE ORTADOĞU AMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ
KAMU YÖNETİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI







TEZ SUNUMU PROJESİ




Hazırlayan
İlker ZİLAN




Araştırma Yöntem ve Teknikleri
Doç. Dr. Tevfik ERDEM




Ankara
Ekim 2011

1.      TEZİN KÜNYESİ:
Tezin adı         : İlköğretim Okullarında Eğitim Teknolojisinin Öğrenci Başarısına Etkisi
Tezin yazarı    : Durmuş Ali ARSLAN
Tez danışmanı : Doç. Dr. Türksel Kaya BENGSHİR
Enstitü                        : Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü
Program          : Kamu Yönetimi Yüksek Lisans Programı
Yeri ve yılı      : Ankara, 2006
2.      TEZİN İŞLENİŞ PLANI
Tezin tamamı toplam 95 sayfa olup, üç bölümden oluşmaktadır. Tezin giriş kısmı 2 sayfa, birinci bölümü 16 sayfa, ikinci bölümü 25 sayfa, üçüncü bölümü 29 sayfa olup, sonuç ve önerilerin yer aldığı kısım 2 sayfadan ibarettir.
 “Problem Durumu ve Yöntem” başlıklı birinci bölümde tezin yöntemi hakkında bilgi verilmiş, bu bölümün birinci kısmında araştırmacıyı bu alanda çalışmaya sevk eden ana problemden, bu problemin çözümüne götürecek amaçlar ve alt amaçlardan bahsedilmiş, ayrıca tezdeki hipotezler, tezin önemi, araştırmadaki sayıltılar ve sınırlıklar bu kısımda açıklanmıştır.
Birinci bölümün ikinci kısmında ise araştırma izninin alınmasıyla başlayan ve verilerin toplanması ve analiz edilmesiyle sonuçlanan süreç açıklanmış; bu bağlamda araştırmada kullanılan yöntem, evren ve örneklem seçimi ve bu seçimde etkili olan unsurlar, örneklemin özellikleri, deney ve kontrol sınıflarının belirlenmesi ve bu sınıflarda yapılan çalışmalar açıklanmış, yapılan çalışmaların sonucunda öğrencilere uygulanan anketin içeriği ile güvenilirlik testleri sonuçlarına yer verilmiştir.
Tezin ikinci bölümüne “Kavramsal Çerçeve” başlığı verilmiş, bu bölümde kavramsal tanımlamalar yapılmış, bu kapsamda eğitim, teknoloji, eğitim teknolojisi, eğitim teknolojisinin tarihçesi ile öğrenci başarısı kavramı açıklanmıştır.
Üçüncü bölümün başlığı “Bulgular ve Yorum”dur. Bu bölümde deney ve kontrol sınıflarına uygulanan anket sonucunda elde edilen bulgular yer almaktadır.
Son kısımda ise tezin sonucu ve araştırma ışığında geliştirilen öneriler yer almaktadır.
3.      TEZDE ÖNE SÜRÜLEN ANA PROBLEM
Tezin birinci bölümünün birinci kısmında yer alan “Problem” başlığı altında tezin ana probleminin, örgün eğitim kurumlarından biri olan ilköğretim okullarında eğitim teknolojisinin öğrenci başarılarını artırıp artırmadığı olarak belirlendiği görülmüştür.
4.      TEZİN AMACI
Tezin amacı ve hipotezlerine tezin birinci bölümünün birinci kısmında, “Amaç ve Hipotezler” adlı tek başlık altında yer verilmiştir.
Tezin amacı, ilköğretim okullarında kullanılan eğitim teknolojisinin öğrenci başarısını artırıp artırmadığını belirlemek olarak belirlenmiştir.
5.      HİPOTEZLER
Tezde beş hipoteze yer verilmiştir. Bu hipotezler şu şekildedir:
Eğitim teknolojisi kullanılarak ders işlenen sınıf ile geleneksel yöntemlerle ders işlenen sınıf öğrencilerinin;
5.1. Karne notları arasında farklılık vardır.
5.2. Sevdikleri dersler arasında farklılık vardır.
5.3. Sosyal bilgiler dersine duydukları ilgi arasında farklılık vardır.
-          Derste dikkatin odaklanması arasında farklılık vardır.
-          Derste sıkılma dereceleri arasında farklılık vardır.
-          Derste uyuma isteği arasında farklılık vardır.
5.4. Sosyal bilgiler dersini anlama-yorumlama düzeyleri arasında farlılıklar vardır.
-          Konuların bütün boyutları ile anlaşılması arasında farklılık vardır.
-          İşlenilen konularda neden-sonuç ilişkisi arasında farklılık vardır.
-            İşlenen konularla ilgili yorum yapabilme düzeyleri arasında farklılık vardır.
5.5. Sosyal bilgiler dersinde öğrendiklerini hatırlama düzeyleri arasında farklılık vardır.
-          Öğrenilen konuların akılda kalma dereceleri arasında farklılık vardır.
-          Öğrenilen konuların zihinde canlandırılmasında farklılık vardır.
-          Öğrenilen konuların karıştırılma dereceleri arasında farklılık vardır.
6.      TEZİN ÖNEMİ
Tezin önemi, eğitim teknolojisi ile öğrencilerin başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin yüksek lisans ve doktora programlarında pek ele alınmadığı; bu nedenle araştırmanın alana az da olsa bir katkı ve yeni bir bakış açısı getireceği şeklinde açıklanmıştır.
7.      SAYILTILAR
Tezde;
- Sınıf mevcutları oluşturulurken okul yönetimleri tarafından başarı başarısızlık değerlendirmesine tabi tutulmadığı; sınıf mevcutlarının rastgele oluşturulduğu,
- Öğrencilerin anketleri kendilerinin okuyarak ve anlayarak doldurduğu ve düşüncelerini yansıttığı,
- Araştırma evrenindeki okullarda Sosyal Bilgiler dersi öğretmenlerinin öğrenci başarılarını ölçmede kullanılan değişkenlerden biri olan karne notlarının verilmesinde objektif davrandığı,
varsayılmıştır.
8.      SINIRLILIKLAR
Tezde belirtilen sınırlılıklar şunlardır:
- Araştırma 2005-2006 öğretim yılının birinci döneminde Isparta ili Eğirdir ilçesindeki araştırma örneklemine dahil edilen üç ilköğretim okulu ile sınırlı tutulmuştur. Araştırma her üç okulun yedinci sınıfları ve bu sınıfların haftalık ders programında yer alan haftada üçer saatlik sosyal bilgiler dersi ile sınırlı tutulmuştur.
- Araştırmacı tarafından ileri sürülen hipotezlerin test edilmesinde kullanılan veri kaynakları araştırmacı tarafından geliştirilen ve deney ve kontrol sınıflarına eş zamanlı uygulanan anket ile sınırlı tutulmuştur.
- Araştırmada deney sınıflarında kullanılan eğitim teknolojileri tepegöz ve tepegöz eğitim seti, projeksiyon makinesi, teyp, televizyon, VCD/DVD, fotokopi makinesi, fotoğraf makinesi, bilgisayar, powerpoint sunularla sınırlı tutulmuştur.
9.      YÖNTEM
Tezde alan araştırması yöntemi kullanılmış, örneklemde yer alan ilköğretim okullarının deney ve kontrol sınıfları rastgele yöntemle belirlenmiş, A şubeleri deney, B şubeleri kontrol sınıfı olarak belirlenmiştir.
Deney sınıflarında eğitim teknolojisi kullanılarak çalışmalar yapılmış, örneğin daha fazla duyu organına hitap etmesi açsısından dersler görsel ve işitsel unsurlar içeren powerpoint sunular vasıtası ile işlenmiş, öğrencilere film, çizgi film ve belgeseller izlettirilmiş, kontrol sınıflarında bu çalışmaların hiçbiri yapılmamıştır.
Tezde araştırmacının derslere hiçbir zaman girmediği, öğrencilere ders dışında çalışmalar yaptırılmadığı belirtilmiştir.
Araştırmacı tarafından geliştirilen anketlerin öğrencilere dönemin son sosyal bilgiler dersinde her sınıf için topluca uygulandığı belirtilmiştir.
10.  EVREN VE ÖRNEKLEM:
Tezde araştırma evreni olarak ilköğretim okulları belirlenmiş, örneklem olarak 2005-2006 öğretim yılının birinci döneminde Isparta ili Eğirdir ilçesinde Bilgi Teknolojisi Sınıfı bulunan üç ilköğretim okulunun 7-A ve 7-B sınıfları seçilmiştir.
Araştırmanın, adı geçen sınıfların Sosyal Bilgiler dersinde yapıldığı belirtilmiştir.
Örneklemin bu şekilde belirlenmesinin nedeni ile ilgili olarak; Isparta ilinin okul, derslik, öğretmen ve öğrenci sayısal verileri açısından Türkiye istatistiklerinin ortalamasına yakın değerler arz ettiği; Eğirdir ilçesinin ise adı geçen sayısal veriler açısından Isparta ilinin sayısal verilerinin ortalamasına yakın değerler ihtiva ettiği, böylece Türkiye çapında genelleme imkânının arttığı belirtilmiştir.
Araştırmanın, birisi ilçe merkezinde, birisi kırsal alanlardan kentsel alanlara göç etmiş ailelerin ikamet ettiği bölgede, bir diğeri ise kırsal alanlardan kentsel alanlara göç etmiş ailelerin ikamet ettiği bölgede olmak üzere ilçe içerisindeki değişik karakterli yerleşim yerlerinde yer alan 3 ilköğretim okulunda gerçekleştirildiği belirtilmiştir.
Araştırma örnekleminin 1 il, 1 ilçe, 3 ilköğretim okulu, 3 örneklem ve 3 kontrol sınıfı olmak üzere 6 sınıf, 3 öğretmen ve 143 öğrenciden oluştuğu belirtilmiştir.
11.  VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
Araştırmacı tarafından ileri sürülen hipotezleri sınamak için deney ve kontrol sınıfı öğrencilerine anket uygulandığı belirtilmiştir.
12.  VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
Bu çalışmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde Ki-Kare Bağımsızlık Testi ile Bağımsız t-Testi kullanıldığı belirtilmiştir.
13.  SONUÇ
Yapılan araştırma kapsamında uygulanan anketlerle toplanan verilerin analizi sonucunda aşağıdaki sonuçlara ulaşıldığı görülmüştür.
13.1. İlköğretim okullarında, eğitim teknolojisi kullanılarak ders işlenen sınıf öğrencilerinin karne notlarının, geleneksel yöntemlerle ders işlenen sınıf öğrencilerinin karne notlarına nazaran yüksek olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur.
13.2. İlköğretim okullarında, eğitim teknolojisi kullanılarak ders işlenen sınıf öğrencilerinin derse olan ilgilerinin, geleneksel yöntemlerle ders işlenen sınıf öğrencilerine göre daha fazla olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur.
13.3. İlköğretim okullarında, eğitim teknolojisi kullanılarak ders işlenen sınıf öğrencilerinin dersi anlama-yorumlama yeteneğinin, geleneksel yöntemlerle ders işlenen sınıf öğrencilerine göre daha fazla olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur.
13.4. İlköğretim okullarında, eğitim teknolojisi kullanılarak ders işlenen sınıf öğrencilerinin derste işlenen konuları hatırlama düzeylerinin, geleneksel yöntemlerle ders işlenen sınıf öğrencilerine göre daha fazla olduğu istatistiksel olarak ortaya konmuştur.
13.5. Araştırma sonucunda ilköğretim okullarında, eğitim teknolojisinin öğrencilerin dersi sevmesine katkı yaptığı sonucuna varılmıştır.
13.6. Öğrencilere uygulanan anketin, araştırmanın amacına hizmet ettiği varsayımına göre elde edilen bulgular ışığında ilköğretim okullarında eğitim teknolojisinin öğrenci başarısını artırdığı sonucuna varılmıştır.
14.  ÖNERİLER
Tezde ulaşılan sonuçlardan yola çıkılarak dört adet öneri getirildiği görülmüştür.
Eğitim teknolojisinin karne notlarını arttırdığı sonucundan yola çıkılarak, derslerin eğitim teknolojisi teknikleri ile işlenmesinin karne notlarındaki başarıyı arttıracağı belirtilmiştir.
İlköğretim okullarında görsel ve işitsel araçların öğrencilerin dersteki dikkatlerinin dağılmasını engellediği sonucundan yola çıkılarak, derslerde görsel ve işitsel materyallerin daha fazla kullanılmasının önerildiği görülmüştür.
Öğrencilerin dersi anlamalarında eğitim teknolojisinin daha fazla duyu organına hitap etmesinin olduğu belirtilerek, dersin anlaşılması ve öğrenilen konularla ilgili yorum yapılabilmesi için derslerde görsel teknolojilerin yaygınlaştırılmasının önerildiği görülmüştür.
Eğitim teknolojisi kullanılan ders ortamında öğretmenlerin daha fazla duyu organına hitap edebildiği belirtilerek, kullanılan teknoloji ürünü materyallerin çeşitlendirilmesinin önerildiği görülmüştür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ORMANCILIKTA LİYAKAT

  Bu yazı, Orman ve Av Dergisinin 2021 yılı 5. sayısında yayımlanmıştır; kaynak gösterilerek yararlanılabilir. Benlik saygısı, bireyin kendi...