24 Şubat 2012 Cuma

Araştırma Yöntem ve Teknikleri - Tez İncelemesi

Hazırlayan: Çağlar YAVUZ



TÜRKİYE ve ORTADOĞU AMME İDARESİ ENSTİTÜSÜ
Kamu Yönetimi Yüksek Lisans Programı











Tez Sunumu Projesi







Hazırlayan
Çağlar YAVUZ

















Araştırma Yöntem ve Teknikleri
Doç. Dr. Tevfik ERDEM




Ankara
Ekim 2011
TEZİN KÜNYESİ
Tezin Adı
Ailenin Eğitim ve Gelir Düzeyinin Öğrencinin Derse Olan Tutumuna ve Başarısına Etkisi
Tezin Yazarı
Özcan TÜRKOĞLU
Tezin Yılı
2008
Enstitü
T.C. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
TEZİN İRDELENMESİ
Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Kamu Yönetimi Yüksek Lisans Programı 2011-2012 Akademik Yılı Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersi kapsamında, yukarıda künyesi verilmiş bulunan “Ailenin Eğitim ve Gelir Düzeyinin Öğrencinin Derse Olan Tutumuna ve Başarısına Etkisi” isimli tez, tezi oluşturan bölümlerin akış sırası gözetilerek ele alınmıştır. Buna göre, söz konusu başlıklar altında içerikleri irdelenecektir.
Tez bir  “Özet” ile başlamaktadır. Özet başlığı altında kısaca tezin konusu, tezi oluşturan iki bölümün içeriği, tezin evreni ve sonuçları ile ilgili bilgi vermektedir. Ayrıca bu başlık altında tezin anahtar kelimelerine yer verilmiştir. Tezin anahtar kelimeleri Aile, Eğitim Düzeyi, Gelir Düzeyi, Okul Başarısı, Okul Başarısızlığı’dır.
Tez iki bölümden oluşmaktadır. Ancak, tezi oluşturan bölümlerden önce yer alan Giriş kısmında, eğitim kavramından bahsedilmiş, tezin bölümleri ile ilgili olarak Özet’ten biraz daha kapsamlı bilgiler verilmiştir.
I. BÖLÜM
EĞİTİM, BAŞARI, OKUL BAŞARISI VE BAŞARISIZLIĞI, AİLENİN EĞİTİM VE GELİR DÜZEYİNİN ÖĞRENCİ TUTUM VE DAVRANIŞINA ETKİSİ
Yukarıdaki başlığı taşıyan birinci bölümde, tezin kuramsal çerçevesi ele alınmıştır. Bu bölüm, iki temel alt bölümden oluşmaktadır. “Eğitim ve Başarı” alt başlığı altında eğitim, eğitimin önemi, okul ve eğitim, öğretim, öğretmen, başarı kavramları ele alınmıştır; “Okul Başarısızlığı” alt başlığı altında ise aile kavramı, ailenin eğitim düzeyinin öğrencinin derse olan tutumuna etkileri, ailenin gelir düzeyinin öğrencinin derse olan tutumuna etkileri, toplumun aile ve öğrenci üzerindeki etkisi üzerinde durulmuştur.
II. BÖLÜM
AİLENİN EĞİTİM VE GELİR DÜZEYİ İLE ÖĞRENCİLERİN DERSE OLAN TUTUM VE BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yukarıdaki başlığı taşıyan ikinci bölüm, üç temel alt bölümden oluşmaktadır ve ayrıntılı bir şekilde aşağıda ele alınacaktır.
1.             ARAŞTIRMANIN AMACI, ÖNEMİ, PROBLEM VE HİPOTEZLER
1.1.             Araştırmanın Amacı
Bu bölümde, araştırma ile ailelerin gelir ve eğitim düzeylerinin öğrencilerin başarı düzeyine etkisinin belirlenmesinin amaçlandığı ifade edilmiştir.
1.2.             Araştırmanın Önemi
Bu bölümde araştırma ile elde edilen bulguların ve ulaşılan sonuçların, ailelerin öğrencilerin başarısına etkilerine ilişkin ilköğretim okulu öğretmenleri ve konu hakkında karar verici konumundaki kişilere bütüncül, sistematik ve tarafsız bilgiler sağlayacağı ve bundan sonra konuyla ilgili yapılacak olan çalışmalara temel teşkil edeceği ifade edilerek tezin önemi vurgulanmıştır.
1.3.             Problem
Ailenin eğitim ve gelir düzeyi ile öğrencinin derse olan tutumu ve başarısı
arasında bir ilişki olup olmadığı, tezin problemi olarak ele alınmıştır.
1.4.             Hipotezler
Tezde iki hipotez ileri sürülmüştür. Bunlar:
1. Ailenin eğitim ve gelir düzeyinin yüksek olması öğrencinin derse olan tutumunu ve başarısını olumlu etkiler.
2. Ailenin eğitim ve gelir düzeyinin yüksek olması ile öğrencinin derse olan tutumu ve başarısı arasında hiçbir ilişki yoktur.
2.       ARAŞTIRMANIN METODU
            Öğrencilerin başarı davranışı, başarı özelliği ve yılsonu başarı puanlarının ailelerinin gelir ve eğitim düzeyi değişkenlerine göre farklılaşma durumunun derecelendirmeli ölçek kullanılarak test edildiği ifade edilmiştir. Ancak bu bölümde tez yazarının, “Ailenin eğitim ve gelir düzeyinin öğrencinin derse olan tutumuna ve başarısına olan etkisini belirlemek için hazırlamış olduğum anket sorularını 5. sınıf
öğretmenleriyle bire bir yapmış olduğum görüşmelerde kendilerine açıkladım. Elde
edilen sonuçları derecelendirmeli ölçekte ortalama puanları hesaplayarak ailenin eğitimli olması ve gelir düzeyinin yüksek olmasının öğrencilerin derslere olan tutum ve başarı davranışlarını ne şekilde etkilediğini belirlemeye çalıştım.”  şeklinde bir cümle kurmuş olduğu fark edilmektedir. Söz konusu cümle birinci şahıs diliyle anlatılması sebebiyle tez yazım tekniğine aykırılık teşkil etmektedir.
            2.1. Araştırmanın Varsayımları
            Bu bölümde, araştırmada üç adet varsayımdan hareket edildiği ifade edilmiştir. Buna göre söz konusu varsayımlar aşağıdaki gibidir:
            a. Araştırmada ele alınan değişkenler ve ilişkiler dışında kontrol altına alınamayan değişkenlerin etkisi söz konusudur. Ancak ele alınan değişkenler arasındaki ilişkilerin, araştırılmak istenilen olguyu yansıttığı varsayılmıştır.
b. Araştırmada kullanılan görüşme planının ölçülmek istenilen özellikleri doğru olarak ölçecek nitelikte olduğu varsayılmıştır.
c. Çalışmaya katılan öğretmenler, anket sorularına içtenlikle cevap vermişlerdir.
            2.2. Araştırmanın Sınırlılıkları
            Araştırmanın sınırlılıkları aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir:
a.  Araştırma İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bulunan 10 tane farklı resmi
ilköğretim okulundan toplam 406 öğrenci ile sınırlıdır.
b. Araştırmada ele alınan yargısal değişkenler, görüşme sorularının güvenirlik ve geçerlik boyutlarıyla sınırlıdır.
c. Sosyal bilimler alanında yapılan çalışmaların tamamen deneyselliğe bağlı olmasından kaynaklanan sınırlılık, bu çalışma için de geçerlidir.
2.3. Evren ve Örneklem
İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bulunan resmi ilköğretim okullarında okuyan 5. sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır.
Örneklem olarak 10 farklı ilköğretim okulundan tesadüfi olarak belirlenen 406 tane 5. sınıf öğrencisi belirlenmiştir.
2.4.  Verilerin Toplanması
Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğrencilerin başarı davranışı, başarı özellikleri, yılsonu başarı puanları ile ailelerin gelir ve eğitim düzeylerine ilişkin bilgilerin yer aldığı anket formu kullanılarak, yine araştırmacı tarafından oluşturulan uygulama planı çerçevesinde soru formlarının öğrencilerin sınıf öğretmenleri tarafından doldurulması seklinde toplanmıştır.
2.5. Verilerin Çözümü ve Yorumlanması
Araştırmada, öğretmenler tarafından doldurulan anket verileri derecelendirme
ölçeğinde katılımcı sayısı, katılımcı yüzdesi ve katılma derecesinin ortalaması bulunarak hesaplanmıştır.
3.      BULGULAR ve YORUM
            Tezin bu bölümünde ailelerinin gelir ve eğitim düzeylerinin öğrencilerin başarı davranışları, başarı özellikleri ve yılsonu başarı notlarına etkilerine ilişkin bulgular verilmiştir.
            Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulguların tezde ileri sürülen birinci hipotezi destekleyen nitelikte olduğu bu bölümde izah ve ifade edilmiştir.
SONUÇ
Yapılan araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi ile aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır:
1. Yapılan anket araştırması sonucunda ailenin sahip olduğu gelir düzeyine göre öğrencinin göstermiş olduğu basarı davranışları, başarı özellikleri ve yılsonu başarı puanları arasında pozitif doğrusal bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
2. Ailenin sahip olduğu eğitim düzeyini anne ve baba için ayrı ele alarak yapmış olunan araştırma sonucuna göre her ikisi için de eğitim seviyelerindeki artışa bağlı olarak öğrencilerinin göstermiş olduğu başarı davranışları, başarı özellikleri ve yılsonu başarı puanları arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
3. Elde edilen sonuçlara göre annenin eğitimli olması öğrencinin başarılı olmasında daha etkilidir. Çünkü, anne öğrenci ile babadan daha fazla ilgilenmektedir.
Eğitim seviyesi yüksek bir annenin öğrenciye iyi bir örnek olduğu ve öğrenciyi başarılı olması hususunda daha iyi motive ettiği görülmüştür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ORMANCILIKTA LİYAKAT

  Bu yazı, Orman ve Av Dergisinin 2021 yılı 5. sayısında yayımlanmıştır; kaynak gösterilerek yararlanılabilir. Benlik saygısı, bireyin kendi...